Dag 21: Van Mattarello naar Verona

11 september 2022 - Verona, Italië

We schrijven dit vanuit een appartementje in Verona. Vandaag 105 km gefietst. Het ging als een speer, nog steeds langs de Adige waar een fantastisch fietspad is aangelegd. We rijden niet meer door de appelboomgaarden maar nu door de wijngaarden. Aan de rechterkant Ferrari dealer😵‍💫😵‍💫😵‍💫!
Vannacht niet echt top geslapen want het matje van Sonja is echt kapot en liep langzaam leeg. Wel een keertje bijgeblazen vannacht maar vanochtend was ie plat😳
Maar ach, de lucht is strakblauw na regen en onweer vannacht, dus we zien wel.
Het is zondag en heel Italië is op de fiets gestapt, en vooral de sportieve wielrenners. Zoals het de Italianen betaamt zijn de fietspekskes helemaal met de fiets op kleur op elkaar afgestemd. Zoals wij rondfietsen in een bonte mengeling van verschillende merken, tassen, andere kleur shirt etc. Is heel erg onitaliaans 😙😙. Ook hun fietsen zijn  volgens de laatste state of the art. Dus schijfremmen, Carbon frame en elektrisch schakelen anders hoor je er niet bij.

Tijd voor een echte cappuccino in het mooie oude stadje Rovereto. We parkeren de fietsen tegenover het terras voor een bank. Daar zitten de kogelgaten nog in de ruiten😎Veilig gevoel wel…

Bankgebouw met kogelgatenRovereto

Bij de lunch picknick ontdekken we dat Jaap zijn handdoek op de camping heeft laten hangen😳Maar om nou 40 km terug te gaan fietsen……

Ondertussen is naast onze lunch plek een wijnboer aan het oogsten.

DruivenoogstDruivenoogst

Als we door willen fietsen, ja hoor, lekke band nummer 5. Blijmoedig en routineus verwisselt Jaap de binnenband.

Lekke band
Dit alles doet ons besluiten om in Verona een B&B te nemen. Dan kunnen we morgen op zoek naar een nieuwe handdoek en een matje.
Na een paar onverwachte en stevige klimmetjes in 28 graden, zijn we nog 25 km verwijderd van Verona. Langs het eindeloze en kaarsrechte fietspad langs een kanaal lopen een vrouw en een jongen met de fiets aan de hand met een lekke band. We rijden voorbij maar besluiten om te keren om te vragen of ze hulp nodig hebben. Sonja knoopt in haar beste Italiaans een gesprekje aan. De vrouw heeft een lekke band en ze lopen nu naar huis naar Verona, 25 km.
Maar een lekke band is voor Jaap een fluitje van een cent. De dame is helemaal blij en houdt niet op met ratelen in het Italiaans . kennelijk is ze advocate en haar zoon gaat morgen aan zijn nieuwe schooljaar beginnen. Haar zoon van 14 spreekt een beetje Engels en met handen en voeten kunnen we elkaar verstaan. Het gat is geplakt, achterwiel weer terug in de fiets en psssst, hij loopt weer leeg. Opnieuw het wiel eruit, er zit een nieuw gat in. Dan maar een reserveband van onszelf erin, we kunnen haar toch geen 25 km laten lopen. Ze blijft ons bedanken en omhelzen en we krijgen haar telefoonnummer (altijd handig, kennis aan een Italiaanse advocate 😀😀😀😀). We moeten haar bellen als we op onze reis naar Rome ooit in de problemen komen. Super lief! Later krijgen we een appje dat ze goed zijn thuis gekomen. Voelt toch wel heel fijn dat we ze hebben kunnen helpen.Ana en Roberto
Dat betekent wel dat we pas om 17.30 uur in Verona aankomen. De route gaat dwars door het centrum. Ineens staan we op de Piazza Bra bij de beroemde Arena. Het barst hier van de mensen en de prachtige gebouwen. Is even een cultuur shock na al die natuur. Via Booking weten we een appartement te boeken niet ver van het centrum. Na een heerlijke douche lopen we de stad in. Tegen alle modewetten in gaat Jaap op zijn badslippers (jawel met sokken). Zijn fietsschoenen zijn niet geschikt voor de Italiaanse stoepen en hij heeft niks anders bij zich. Verona by night is betoverend!

Verona by night Jaap bij de Arena

Sonja bij arena

Het amfitheater is wonderschoon en er worden mooie (dure) voorstellingen gegeven. Pas voor 2023 te boeken!!! Op het terras is het tot laat goed vertoeven in een zwoele temperatuur.

Pizza en salade op Piazza Bra

1. Karel en Gonnie:
    11 september 2022
    Sonja en Jaap,
    Het is morgen 3 weken geleden dat jullie in Venlo bij ons op de koffie zijn geweest. We lezen elke dag met plezier jullie reisverhaal. Zeker nu jullie in Italië zijn. Mooi land, mooie dorpen, steden en streken. Wat hebben jullie al veel kilometers in de benen. Chapeau.
    Gaan jullie dit niet nadoen maar zijn wel gezond jaloers!!
  2. Pieter:
    12 september 2022
    Wouw die Pizzaas die zullen gesmaakt hebben. Mooi verhaal van een Nederlandse Samaritaan in Italie. Helemaal top en jullie gaan nog steeds de goede kant op👍 Groet Pieter
  3. Marga:
    12 september 2022
    Heerlijk, zo ‘s avonds in Verona op het terras!
    Nu nog een handdoek en schoenen voor Jaap en jullie kunnen weer verder. 😉
    Echt heel leuk om elke dag het reisverslag te lezen! 🚲🚲 succes verder!
  4. Simone:
    Ohh mooi
    Als je kans krijgt last minute is opera echt tof ook goedkoopste kaartje bovenin😉 35 pp. In aug jl
  5. Rene kloeg:
    12 september 2022
    Prachtig reisverslag Sonja en Jaap.