Dag 29: Van Anghiari naar Assisi

19 september 2022 - Assisi, Italië

We beginnen de dag met een mega-afdaling op een lege maag.

Anghiari s’ochtends

Gisteren was het zondag en we hebben geen ontbijt kunnen kopen. Alle kleren weer aan want het is koud. Na 7 km komen we het eerste koffiebarretje al tegen voor een cappuccino met croissant. Nu nog een supermarkt vinden voor yoghurt, fruit en brood en beleg. Grappig dat we tijdens zo’n fysiek inspannende tocht heel erg bezig zijn met eten. Het ontbijt is nog niet achter de kiezen of we denken al aan de volgende fruithap , snack of lunch.

Lunchpauze

En wat eten we vanavond? Pasta of couscous? Is er koud (0.0%) bier? Waar zijn de pinda’s ( onmisbaar op een zware fietstocht voor de eiwitten, calorieën en het zout, op elk moment van de dag😀). En eten we de cantuccini’s vandaag allemaal op of bewaren we er nog een paar? Het antwoord laat zich raden.
Dat is wel het mooie aan het fietsen, je bent echt in het moment: waar zijn we, welke kant moeten we op, oh wat een mooi stadje of kasteel of uitzicht, hebben we nog genoeg water en waar vinden we een leuk picknick plekje. Minimale stress want uiteindelijk komen we altijd ergens terecht en gaat altijd weer de zon schijnen 😀

Klooster Monte CoronaOnderweg

De tocht van vandaag lijkt eerst een beetje saai te worden, maar gaandeweg de route worden  de wegen wat minder druk en verandert het vlakke landschap in een hobbit heuvellandschap. Op elke heuveltop een mooi oud dorpje, een klooster of een kasteel(ruïne).

Klooster Monte CoronaKlooster Monte Corona

En continue klimmen en dalen maar gelukkig niet zo steil als gisteren. Onze benen zijn ook nog behoorlijk moe daarvan.
Na 92 km komen we aan  in Assisi dat prachtig in de namiddag zon tegen de berg aangeplakt ligt.

Assisi in middagzon

Het oorspronkelijke plan was om een mooie camping boven Assisi te nemen maar de moed zinkt ons in de schoenen als we zien hoe steil het is naar de stad. De fietsenergie is op voor vandaag. In de laagvlakte is ook een camping met een shuttlebus naar Assisi. Dat lijkt ons een beter idee.

Assisi

Zo staan we om 18.30 uur in Assisi, nog net op tijd om de graftombe van de heilige Franciscus te bezoeken in de onderkerk. Elk jaar komen hier 5 miljoen mensen naartoe. Het is echt een bedevaartsoord waar je struikelt over de nonnen en paters. Ook de Bovenkerk nog pikken we menig even mee met  mooie schilderingen en fresco’s.

Chiesa de San Francesco

Door de steile straatjes lopen we naar  boven totdat de dorst ons noopt een restaurantje op te zoeken.

RestaurantChiesa San Franceso

Nu terug op de camping en lekker slapen.  Als het meezit zijn we over 3 dagen in Rome, nog 200 km te gaan😀

1. Carla:
    19 september 2022
    200 nog! Trots op jullie!👍😘
  2. Gerda:
    20 september 2022
    Een bijzondere trip hoor! Met bewondering lees ik over jullie avonturen; hard werken én genieten! Succes met en in de komende, laatste dagen.
  3. Pieter:
    20 september 2022