Dag 33: Rome

23 september 2022 - Rome, Italië

Inmiddels is het boeken van de terugreis gelukt. We reizen zaterdag terug met de trein en komen dan zondagochtend rond 9.30 uur aan in Breda, met 5x overstappen 😛

Dus eerst nog een dagje Rome. Toen we gisteren eind van de dag op de mega camping in Rome aankwamen, was er geen plek meer, zelfs niet voor een klein tentje. Het tentenveld was afgehuurd door een groep. Toen we heel zielig en vermoeid keken, konden we voor 10 euro meer een cabin krijgen. Topgezellig😀 maar wel heel fijn want het barst weer van de muggen hier.

77443EE6-1B2A-4E4C-995D-E8C044429367
De camping ligt overigens aan een drukke vierbaansweg. De enige mogelijkheid die er is om er te komen met de fiets is 800 meter over die vierbaansweg te rijden. Doodeng maar we hebben het overleefd😀
Vanaf deze camping transporteert een Nederlands bedrijfje fietsen terug naar Nederland. En dat ging ineens heel snel, om 20.00 uur waren we plotseling fietsloos 😳Heel raar gevoel en ook wel moeilijk om ‘afstand ‘ te doen van onze trouwe vrienden die ons 2500 km lang gedragen hebben. Maar daar gingen ze ….

41F8BA35-8EA7-4925-9DE6-26B6FB06FA27
Daar kwamen we 2 andere Rome-fietsers tegen uit Etten-Leur. Leuk om even verhalen en ervaringen uit te wisselen. Ze hadden voor ons nog ov kaartjes voor Rome die nog anderhalve dag geldig zijn, want zij vertrekken vanochtend met het vliegtuig.
Dus daar gaan we straks gebruik van maken. Gisteren hebben we ons met volledige bepakking mbv Google maps door de drukke Romeinse straten geworsteld om alvast de highlights te doen😅

Het Pantheon

0AA3BABA-6286-445E-99B9-5D4E64BEA4CB
De vierstromen fontein op piazza NavoneA68D104D-5433-4ADC-B673-9E2F251E366ADe Trevifontein E34D0328-E253-4314-8B1C-24E848DB06A8
Forum Romanum8ACE0B61-FE1F-4BE4-B219-B610D47BC9A1Het Colosseum 8F472FFF-C423-482C-8276-6BE250DA256C

Uiteraard eerst ‘geluncht’ in een hoekje op het St. Pietersplein. Nergens in de aanloop naar het centrum van Rome hadden we een leuk picknick plekje of enigszins afvalvrij bankje kunnen vinden namelijk. De yoghurt smaakte heerlijk😀

25B3F1BB-D875-4050-B27C-0975575FB59FB72EB423-404B-4E16-8271-7785D191DD1E6ECF84FC-69F2-4F45-87B9-7C0F09A704E0
Vandaag dus Rome in. Sonja was er al eens geweest, meer dan 20 jaar geleden met Désiree maar Jaap nog nooit. We stappen uit bij het metrostation bij het Vaticaan. Daar staat een rij tot aan de andere kant van het immense plein, om de Sint Pieter binnen te komen 😳Dat gaan we dus niet doen.

St Pieter

Dan richting Forum Romanum en Colosseum.  We wippen onderweg een paar prachtige kerken binnen die op elke straathoek opduiken. We pikken ook de 4 stromen fontein nog ff me.

Fontein 4 stromenSonja bij 4 stromen fontein

Het Pantheon zijn we, ondanks de rij, snel binnen. Wat een apart gebouw met het grote ronde gat bovenin.

Plein bij PantheonPantheon

Alles in Rome is ontzettend oud, enorm en overdadig. Je kijkt je ogen uit. En zoveel toeristen en het enorm hectische verkeer dat zich al toeterend een weg baant door de toeristenstromen. We slenteren richting Forum en Colosseum. Onderweg uiteraard een fotootje met Julius😀

Julius Caesar

Wat een machtig gebouw is dat Colosseum. Helaas zijn de combitickets voor vandaag al uitverkocht want wij hebben ons natuurlijk niet goed voorbereid. Jaap is erg onder de indruk van de ingenieuze constructie van het Colosseum als we er omheen lopen. Hoe hebben ze dit in de oudheid voor elkaar gekregen?

ColosseumColosseum

Met enige moeite (provinciaaltjes in de grote stad) vinden we de wijk Trastevere met metro en bus. Tijd voor een terrasje om de vermoeide benen wat rust te gunnen.
We besluiten nog een poging te wagen om de Sint Pieter te bezoeken.Rij bij St. Pieter einde dagDe rij is ernstig geslonken en in 10 minuten staan we binnen. Immens groot, rijk versierd en vol met gigantische beelden ( van dode pausen bv😳), een prachtige piëta van Michelangelo en een wanstaltig groot bronzen altaar baldakijn van Bernini.

Plafond in Chiesa di Sant’Ignazio
Er is zoveel pracht en praal, bladgoud en versieringen dat je je afvraagt of dit nu echt wel in overeenstemming is met de leer van Jezus….. En hoezo was de kerk zo rijk dat ze dit konden bouwen?

St. Pieter

St Pieter

Dat geldt overigens voor alle kerken die we gezien hebben. Moe maar voldaan reizen we terug naar ons hutje op de camping. Morgen de grote reis terug, zonder fiets maar met een schat aan indrukken en ervaringen. Het is heel dubbel: Jammer dat het voorbij is en dat we weer uit onze cocon stappen in de normale wereld. Maar ook heel veel zin om terug te gaan naar onze lieve familie en vrienden en naar ons heerlijke huis met onze poezen. Arrivederci!!

1. Carla:
    23 september 2022
    Wat een mooi verhaal weer en super leuke foto’s!
    Ik wens jullie een hele mooie fietsloze dag toe in Rome! 😘
  2. Henk:
    23 september 2022
    Geniet van deze laatste dagen en doe zoals de Romeinen doen 🍷🥗🍝🫓
  3. Carin:
    23 september 2022
    Waar gaat het snel zeg. Mooie reis geweest zo te lezen. Geniet nog lekker van Rome en goeie reis terug
  4. Marianne:
    23 september 2022
    Heel veel plezier in ‘mijn geliefde Rome’…. En goede reis terug!
  5. Sonja:
    25 september 2022
    Rome was tof en overweldigend 😀Nu bijna thuis
  6. Karen:
    24 september 2022
    Wat een fantastisch avontuur hebben jullie achter de rug! Voor nu een goede terugreis gewenst en tot gauw xxx
  7. Sonja:
    Dank, we zijn er bijna😀
  8. Yvonne Burenborrel:
    24 september 2022
    GEWELDIG! Een goede terugreis toegewenst en tot snel ziens (de 🐈‍⬛🐈‍⬛ liggen al op de bank te wachten….)
  9. Sonja:
    Tot straks😀
  10. Marga:
    24 september 2022
    Elke dag heb ik met veel plezier jullie reisverslag gelezen!
    Fijne terugreis! (thuis is ook weer fijn lijkt mij) 😄
  11. Sonja:
    25 september 2022
    Dank voor al je reacties en het meeleven!