Dag 25: Van Bologna naar San Piero a Sieve

15 september 2022 - San Piero a Sieve, Italië

Vanochtend een record in vertrektijd; binnen het uur! Zo snel mogelijk van die camping af. Om op de route te komen moeten we dwars door Bologna.  Door het stadscentrum samen met een flink aantal bussen delen we de weg. Alhoewel we de bovenleiding zien voor trolleys zijn het allemaal diesels.
Het duurt lang voor we de stad uit zijn en mijn contactlenzen geven aan dat de norm voor het maximale aantal PPM fijnstof ver is overschreden 😳😳😳.
We hebben vandaag de eerste ontmoeting met de Apennijnen. Wat een kuitenbijters zijn dat. In totaal 1400 geklommen vandaag en ongeveer net zoveel gedaald. De zon komt maar heel sporadisch tevoorschijn terwijl de temperatuur toch tegen de 30 graden ligt. Echt zweetweer dus😳 Eenmaal boven op de eerste flinke helling staat er een keiharde wind en ook krijgen we wat regenbuien over ons heen. Ook harde wind met de fijnstofhoeveelheid uit de stad vinden de lensjes niet leuk en die geven aan dat er gespoeld moet worden. Tijdens een lunchpauze staan we voor het plaatselijke ziekenhuis(je). Al tranend en met een oog half gesloten loop ik het ziekenhuis in om daar op een toilet de lenzen uit te kunnen doen en spoelen. Maar ja een balie in Italië kom je niet zomaar voorbij. Verschrikt kijkt nurse Pratt (dame, outfit als ofotkn,Jack Nicholson) me aan!! Zo erg kan het toch niet zijn met mijn ogen??? Ze ontploft bijna! Hoe durf ik zonder mondkapje binnen te lopen. Ok mijn fout dus naar buiten , mondkapje op en weer naar binnen. Nurse Pratt begint te ratelen in het Italiaans; of il dottore er naar moet  kijken? Nee, nee alleen ff spoelen op de plee. Leg dat maar eens uit… de jongere assistente van Nurse Pratt begrijpt het en begeleidt me naar het toilet. Spoelen, klaar en weer doooor😀😀😀

Door de wolkenflarden zien we dat het berglandschap erg mooi is. Twee colletjes overwonnen, en maar een keer een stukje gelopen (Sonja dan).

Passo RaticosaimagePasso di Fuma

Soms is het echt even bikkelen door de steile hellingen en door de harde wind maar de beloning is groot. Een grande afdaling door een prachtige laan met Cypressen.

Cypressenlaan

Toscaanser kan het bijna niet. Vandaag 88 km gefietst en de 2000 km overschreden!!

2000 km

De teller staat nu op 2040.
We zijn aanbeland op een fijne camping met restaurant, zwembad en shuttlebus naar het plaatselijke station. Morgen met de trein een dagje naar Florence dat hier nog 35 km vandaan ligt 😀

1. Henk:
    15 september 2022
    Veel plezier in Florence!!
  2. Carla:
    15 september 2022
    Ben weer onder de indruk hoor! En prachtig dat Toscaanse landschap!
    Geniet van de dag in Florence. En geef de benen een beetje rust 😉
  3. Marga:
    16 september 2022
    Och jee…. Voorzichtig met de ogen.
    Fijne dag in Florence!
  4. Thea & Harry:
    16 september 2022
    Weer een mooi reisverslag. Fijne rustdag.