Dag 30: Van Assisi naar Massa Martana

20 september 2022 - Massa Martana, Italië

Lekker fietsweer vandaag, zonnetje erbij, 20-25 graden. We fietsen door de Valle Umbra, de brede vlakte onder Assisi. Een mooi landweggetje slingert tussen de bomen en boerderijen. In de verte wordt het dal omlijst door bergruggen. Er is een mooi fietspad langs een riviertje naar het Middeleeuwse stadje Bevagna. Dit is het eerste echte fietspad dat we tegenkomen sinds we de vallei van de Adige in Trentino hebben verlaten.

Fietspad langs riviertjeFietspad Assisi-Spoleto

Even geen langs scheurende Italianen maar vriendelijke fietsers die belangstellend zijn naar onze reis. Sowieso zijn de mensen in deze streek erg vriendelijk. Regelmatig raken we bij de supermarkt of andere stopplaats aan de praat met de lokale bevolking.

Picknicken

Bevagna is een prachtig plaatsje met middeleeuwse doorkijkstraatjes en een sfeervol pleintje.

Smal straatje

Ook hier zit een barbier maar weer vraagt Jaap vergeefs of er plek is, nee volgende week pas. En die baard blijft maar groeien😀

Op de centrale piazza is een leuk café, tijd voor een cappuccino. Jaap parkeert zijn fiets tegen een pilaar op het plein, een overblijfsel uit de Romeinse tijd. Hoofdschuddend ziet een lokale pensionado dit aan. Wat gaan die toeristen toch oneerbiedig om met ons erfgoed…Toch maar even de fiets tegen een minder antiek muurtje geplaatst😉

Pleintje Bevagna

Pleintje Bevagna
Na Bevagna begint een bescheiden klim en dan nog een paar. We passeren wat stille dorpjes en na een heerlijke afdaling installeren we ons rond 14.00 uur op een minicamping bij een agriturismo. We zijn de enigen😀 Even een rustmiddagje na twee zware fietsdagen. Ook is dit nog de enige camping tot aan Rome. Morgen dus een B&B zoeken.

Het is einde seizoen en de eigenaar wil net vanmiddag het zwembad gaan leegmaken. Maar we nemen eerst nog een duik en een relaxmoment op de ligstoelen.

Even relaxen

Je krijgt wel een leuk bruinpatroon op benen en armen van al dat fietsen😀

Fietsbenen
Aan het eind van de dag komen er toch nog 2 andere Rome-fietsers aan. Die stonden gisteren ook naast ons op de camping in Assisi. De campingeigenaar had vooral in het voorjaar al heel veel Nederlandse Romefietsers gehad, wel 5 of 6 per dag.
Langzamerhand zijn we ook bezig met het plannen van de terugreis. Nog niet zo eenvoudig om de treinreis uit te zoeken en te plannen. We hebben wel besloten om de fietsen terug te laten transporteren en ze niet mee te nemen in de trein.
Als je dan ziet dat je voor 39 euro vanuit Rome naar Eindhoven kunt vliegen, is dat wel verleidelijk. Maar we willen eigenlijk niet meer vliegen vanwege de CO2 uitstoot. En het voelt ook niet fijn om na zo’n lange tocht, binnen een paar uur weer in Nederland te zijn. We hebben ook even tijd nodig om afscheid te nemen van het reizen en van het onderweg zijn.

Vandaag 50 km gefietst. Morgen willen we er 80 doen met veel heuvels. Kijken of dat gaat lukken😀

Zwemmen

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carla:
    20 september 2022
    Wat een mooi verslag weer. Dit klinkt een stuk beter dan de verhalen van de langs scheurende Italianen! En die benen foto is helemaal top natuurlijk!
    Geniet van de laatste dagen op de fiets.
    Klinkt overigens als een heel goed plan om rustig terug met de trein te gaan. Dat past naar mijn idee ook veel beter bij het gevoel van de hele reis.
    We gaan t horen wat t wordt!
    Goeie reis voor morgen! 😘
  2. Henk:
    20 september 2022
    T zijn mooie benen die naar Rome kunnen fietsen 😉
  3. Simone:
    21 september 2022
    Geniet van de laatste kilometers, zeker weten dat jullie niet door willen fietsen naar….😉