Dag 11: Van Braunsbach naar Ellwangen

1 september 2022 - Ellwangen (Jagst), Duitsland

Op het platteland waar we vandaag doorheen rijden is het prachtig; mooie dalen omzoomd door beboste heuvels.

Kochertalbrucke

Weinig boerderijen of andere bebouwing.
Hier heeft men geen boodschap aan gas uit Rusland of beperkt stroomgebruik door sluitende kerncentrales. Elk huis heeft hier een afdak met mooi opgestapeld en gekloofd hout, voldoende voor de komende winters. Hier gaan ze het niet koud krijgen! Het zal wel flink roken als er gestookt wordt.

Koeien hebben ook pauze

Over roken gesproken; bij elke grote supermarkt ga je bij de uitgang door een bakkerij met lekkere broodjes en allerlei koffie. Buiten staan dan wat stoeltjes en tafeltjes waar het gekochte kan worden genuttigd en ja, vaak onder het genot van een of meerdere saffies. Het zijn stevige rokers hier. Verbazingwekkend is ook dat je in ieder dorp en elke stad en vaak ook op wijkniveau nog sigarettenautomaten aantreft!!

Onder de brug

Vandaag moeten we voor het eerst flink wat hoogtemeters maken volgens het routeboekje. En we krijgen er meteen een bonus bij: in het tweede dorpje dat we passeren is er een omleiding wegens wegwerkzaamheden. Nietsvermoedend volgen we de gele borden die ons een steil landweggetje op leiden. We houden het een paar honderd meter vol en dan moeten we echt afstappen. Te steil. Lopen dus maar dat valt niet mee als je een zwaar bepakte fiets moet duwen. De kuiten en armen beginnen te protesteren. De weg blijft maar omhoog gaan tot we na een kilometer of zo eindelijk boven staan. Dan volgt de beloning: the downhill run van 2 km lang tot we weer op de goede route zitten. Al snel komt de volgende klim maar die is goed te doen. Dat vraagt natuurlijk wel om kaffee mit kuchen bij de eerstvolgende bakker om alle verspilde energie weer aan te vullen. De rest van de route is met heuveltje op heuveltje af goed te doen.

Pauze

Al vroeg in de middag bereiken we na 50 km het einddoel van vandaag, het stadje Ellwangen.

Zicht op Ellwangen
Na een klein tukje op de camping fietsen we naar het slot boven de stad, nog een flinke aanslag op de bovenbeenspieren en kuiten.

Klooster Ellwangen
Tijd voor een gezonde voedzame maaltijd😳

Avondmaal Ellwangen

Omdat we zo min mogelijk gewicht mee wilden nemen is Jaap’s scheerapparaat thuisgebleven. Hij ontdekt dat er in Ellwangen zowaar een echte Barbershop is.

Bij de barbershop

Hij heeft 🍀 geluk, er heeft net een klant afgezegd.

In de wacht voor de barberbefore

Twee superaardige jongens , afkomstig uit Syrië en Irak, hebben hier het barbervak geleerd. Vliegensvlug wordt Jaap’s weelderige haardos gekortwiekt. Met de tondeuse raast de kapper verder tot hij eruit ziet als een echt Peaky Blinders personage. Alleen de fietskleding matcht niet zo goed😀

• Nieuw kapselafter

Nieuw kapselDat scheelt morgen een hoop gewicht en is ook goed voor de aërodynamica….

1. Carla:
    1 september 2022
    Hahaha. Peaky Blinders 😂
    Staat je goed hoor Jaap!
  2. Henk:
    Jaap reborn.
    En alweer dank voor smakelijke verhalen!
    Gogo
  3. Marga:
    2 september 2022
    Oh…schitterend die voor en na foto’s! Heel jammer van de krullen maar het staat je goed, Japie. 🤣
  4. Sonja:
    2 september 2022
    Dankjewel, het is een stuk lichter en een stuk aerodynamischer….🤣🤣🤣
  5. Joke:
    4 september 2022
    Dat zijn leuke plaatjes om te delen!