Dag 15: Van Riegsee naar Leutasch in Oostenrijk

5 september 2022 - Leutasch, Oostenrijk

Na Swaben volgt Bayern. De vlaggen van de FC B. Wapperen op diverse huizen. Bayern is erg mooi glooiend, groen und sehr aufgeraumt. Het lijkt zelfs of de koeien iets van toilethygiene is bijgebracht. Nog veel lederhosen und groene hoedjes met veer. De gemiddelde asielzoeker heeft Bayern niet als eindbestemming bedacht. Volop biergartens en viel wurst!!!

We hadden vannacht een bijzondere camping. We moesten 50 euro betalen ook als borg voor de sleutel van het sanitair. Dan moesten we de volgende ochtend bij een bepaalde caravan aankloppen en de sleutel weer inleveren. Dat ging inderdaad zo en ik kreeg de 50 euro weer terug. Huh, dus de camping was blijkbaar gratis. Ook prima natuurlijk.
We zijn er vanochtend vroeg uit en al om 08.00 uur op pad. Wederom prachtig weer. De eerste stop is bij de bakker in Murnau, een schattig plaatsje.

Mooi straatje in Murnau

En dan fietsen we via een prachtig fietspad langs een riviertje (zie video) door naar Garmisch Partenkirchen, het eindpunt van het eerste routeboekje ( er zijn er drie). Bij de supermarkt is een postloket waar we het boekje terugsturen naar Nederland, want het is toch weer een halve kilo die we niet meer mee hoeven slepen.

Kaartje schrijven in Garmisch

We bezoeken ook nog twee fietsenmakers om te kijken of we voor Jaap een bergverzet kunnen kopen want nu trapt het best zwaar. Helaas dat hebben ze niet dus hij zal de Alpen toch op brute kracht moeten doen.

We gaan snel weg uit Garmisch want veel te druk met auto,s. En we komen natuurlijk langs de beroemde Skischans.

De Grote schans in Garmisch
Dan begint het echte klimmen, eerst naar Mittenwald en dan naar de Leutaschklamm: 1,8 km 7 tot 8% stijging, best pittig maar we redden het. Onderweg naar boven passeren we de grens met Oostenrijk!

Oostenrijkse grens
Om 15.00 uur zijn we bij een grote luxe camping en staan voor de keuze: of nog 23 km met nog twee flinke klimmen of hier stoppen. We luisteren naar ons lichaam dat zegt: het is genoeg voor vandaag, zeker na die 110 km van gisteren.
Het is een superluxe camping met fantastisch sanitair en prachtig gelegen in de bergen.

Camping LeutaschCamping

We besluiten ook maar eens echt de was te doen in plaats van handwasjes onder de douche.

Wasje doen
Vandaag meer dan 70 km gefietst. Morgen op naar de Buchener Hohe!

1. Carla:
    5 september 2022
    Altijd goed die Duitse biergartens!
    Trots op jullie hoor, al in Beieren! En zo te zien nog steeds goed weer!
    Dank weer voor jullie verslag. Echt heel leuk om elke dag de belevenissen en de tocht te volgen.
    Liefs en tot morgen. 😘
  2. Marga:
    5 september 2022
    Wow….. zijn jullie daar al?? En wat een mooie camping (met wasmachine) zo tussen de bergen! Fantastisch. 🏕⛱🚴‍♀️🚴🏔
  3. Sonja:
    5 september 2022
    Ja ja we zijn over de helft, heel benieuwd naar de rest van Oostenrijk en Italië
    De spiertjes zijn al lekker wat sterker geworden. Dat is ook wel nodig voor de hellingen hier

Grtjes!!!!