Dag 28: Van Figline Valdarno naar Anghiari

18 september 2022 - Anghiari, Italië

Als we s’ochtends de tent uit kruipen, is het steenkoud, een graad of 5. De herfst is ook hier begonnen. Maar na het noodweer van gisteren schijnt de zon weer. Die echter al snel in een dikke mist verdwijnt. We pakken snel in en gaan in het mega café van de camping ontbijten met een lekkere cappuccino erbij.

Ontbijtje in campingcafe

Nu zien we ook pas het zwembad en het complete theater dat bij de camping hoort.

Mega camping/vakantiedorp
Het is duidelijk einde seizoen want er zijn maar weinig mensen.
We gaan op weg, eerst steil naar beneden door de mist. De beenstukken aan en 4 lagen kleding want het is koud. Als we de Arno oversteken komt de damp van de rivier af.

Ochtenddamp op de Arno
Binnen no time wint de zon het van de mist en kunnen de lagen kleding weer uit. Maar goed ook want we hebben een flinke bergetappe voor de boeg die mooie uitzichten belooft.

Anghiari
Heel gestaag klimmen we omhoog en rijden uren lang over de oude Etruskische verbindingsweg tussen Figline en Arezzo: de weg van de 7 bruggen. Heerlijke Toscaanse landschappen trekken aan ons voorbij inclusief de cypressen en ontelbare olijfbomen.

CypressenOlijfboomgaardOlijvenOlijven en cypressenDe temperatuur is heerlijk, 20-25 graden en strakblauw.
En dan gaan we echt klimmen. Het boekje belooft een ongelooflijk stille bergweg die tussen de loofbomen omhoog slingert. Dat klopt ook alleen de weg is zo steil dat we vooral bezig zijn om boven te komen en dus niet echt kunnen genieten van al die loofbomen🌳Sonja moet regelmatig een stukje lopen. Jaap blijft op de fiets, zij het wel met een paar rustpauzes. En elke keer als je denkt, nu zijn we er, komt er toch nog zo’n steil heuveltje bij. De beenspieren protesteren hevig maar de bergweg is zo stil dat we wel door moeten want er is hier helemaal niks😀Het uitzicht boven is wel prachtigOp weg naar Anghiari

Dan volgt een kilometers lange afdaling over een belabberd wegdek vol kuilen en slechte stukken asfalt. Continu remmen en slalommen dus om heelhuids beneden te komen. Gelukkig is de bout van Sonja’s  zadel gisteren al gebroken, anders was het zeker vandaag gebeurd.😀.
En dan, na een laatste stevige klim, deels te voet afgelegd door Sonja, komen we in Anghiari. We kamperen bij een Agriturismo waar verder alleen een paar campers staan. We zetten ons tentje op in de olijfboomgaard en komen even bij van de zware maar mooie dag.Agriturismo Toch 80 km gefietst vandaag en meer dan 1300 hoogtemeters gedaan. Dat vraagt om een goede maaltijd. We fietsen naar het nabijgelegen Anghiari wat een prachtig Middeleeuws stadje is. Met ongelooflijk steile straatjes…. Die hebben we wel genoeg gehad vandaag. Even lekker eten op het pleintje en een cappuccino toe. Anghiari
Morgen op weg naar Assisi😀

1. Carla:
    18 september 2022
    Weer enorm trots op jullie!! Ik doe het niet na!
    Goed om te lezen dat het weer wat opgeknapt is, de tocht lijkt me al zwaar genoeg zonder kou en regen!
    Goeie tocht morgen weer en de eindstreep komt in zicht!!
    Waar ligt die eindstreep trouwens?
    Bij de st Pieter? Of de Spaanse trappen? Of een rondje Colosseum?
    Liefs.
  2. Pieter:
    19 september 2022
    Jaap, je kapsel ziet er nog steeds geweldig uit😜👍
  3. Desiree:
    Pohhhhh respect weer ❤️
  4. Marianne:
    19 september 2022
    Jeetje wat een tocht zeg! Wel prachtige plaatjes en straks vast ook heel mooie sterke benen!