Dag 5, Zulpich naar Andernach

26 augustus 2022 - Andernach, Duitsland

Vandaag zijn we 11 jaar getrouwd! En we zouden het zo opnieuw  doen😀

Trouwdag
Dat moet natuurlijk gevierd worden. We starten met een feestontbijt van een oud broodje met pindakaas en ieder een halve krentenbol. Dat spoelen we weg met oploskoffie en thee.
Na 5 km vinden we gelukkig een bakker met goede koffie en muffins. Dat is beter!

Vandaag 80 km voor de boeg naar Andernach waar we een romantisch hotelletje willen nemen. De dag blijkt in het teken te staan van de nasleep van de grote overstroming van vorig jaar. Op een pad langs het riviertje bij Euskirchen spreken we een oudere man. Hij vertelt ons dat vorig jaar dit kabbelende beekje honderd meter breed was. Heel Euskirchen stond onder water inclusief zijn huis. De tranen springen in zijn ogen. Het is echt heftig geweest daar. En nu is alles gortdroog, onvoorstelbaar. Hij vindt het fantastisch dat we naar Rome fietsen en zou graag een stukje meefietsen. Maar hij moet naar zijn appelboomgaard om te oogsten en appelsap te maken.
We fietsen verder met de wind in de rug, een bewolkte hemel maar prima temperatuur. Dan de downhill run naar de Rijn: daar is ze dan

De Rijn
In het begin is er een mooi fietspad tot aan Remagen. Hier staan nog de resten van de beroemde brug.

Restanten brug van Remagen

Vakwerk in RhensEn dan begint de ellende. De navigatie stuurt ons weg van de Rijn maar dat willen we niet. Even later blijkt waarom: daar waar de Ahr de Rijn instroomt is vorig jaar een brug weg geslagen.

Fietspad afgesloten

We moeten omrijden maar dat staat zo slecht aangegeven dat we 20 km later pas weer op de route aanbelanden. Om 17.00 uur komen we aan in Andernach bij ons hotelletje na circa 100 km.

Wat zijn we verwend in Nederland met onze vrijliggende fietspaden, knooppuntroutes, gemarkeerde MTB routes, fietsstroken, verkeerslichtbeinvloeding etc. etc.
Duitsland heeft de openbare ruimte vooral ingericht op de auto. In de stadjes en dorpen deel je de gehsteig met voetgangers en de bewegwijzering ontbreekt. In het buitengebied zijn het vooral de landbouwweggetjes die wel redelijk goed zijn bewegwijzerd.
Maar…… ook hier is de elektrische fiets sterk in opkomst. Misschien zorgt dat voor verbetering van het fietsnetwerk😄 Eerst maar eens de schade herstellen van de vloedgolf in 2021

Andernach is een prachtig middeleeuws stadje waar we een Syrisch restaurant vinden. Proost, op een bijzondere trouwdag

Uit eten bij restaurant DamascusStadsmuurStadsmuurStadsmuur
Nog een kleine avondwandeling tot besluit en dan lekker slapen in ons hotelletje.

1. Henk:
    27 augustus 2022
    HieperDePiepHoeraHoera!! Op naar 22, 33, … jaar.
    Maar nu eerst lekker verder fietsen
  2. Willem raaijmakers:
    27 augustus 2022
    Gefeliciteerd Sonja en Jaap!! Nog vele mooie jaren samen hier aan het Hoeveneind! 🎉🍾
  3. Yvonne Burenborrel:
    27 augustus 2022
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag en geniet van jullie reis en van elkaar 😍